کودکتون لجباز شده؟ این 9 ترفند رو امتحان کنید!

همه ما می‌دانیم که بچه‌ها گاهی اوقات می‌توانند لجباز و غیرقابل کنترل باشند. اما جای نگرانی نیست! با کمی صبر و حوصله و استفاده از روش‌های درست، می‌توانید به راحتی جلوی لجبازی آن‌ها را بگیرید و زندگی آرام‌تری برای خودتان و فرزندتان رقم بزنید.

در این مقاله، 9 راهکار کاربردی برای مدیریت لجبازی کودکان را به شما معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا با این چالش به طور موثرتری مقابله کنید.

1. خونسردی خود را حفظ کنید

اولین قدم برای مدیریت لجبازی کودک، حفظ آرامش خودتان است. به یاد داشته باشید که فریاد زدن و عصبانی شدن فقط اوضاع را بدتر می‌کند. به جای این کار، سعی کنید با لحنی آرام و محکم با فرزندتان صحبت کنید.

2. به او حق انتخاب بدهید

کودکان عاشق احساس استقلال هستند. به آنها این فرصت را بدهید که تا حدودی در مورد کارهایی که باید انجام دهند، تصمیم‌گیری کنند. مثلاً می‌توانید از او بپرسید که دوست دارد اول لباس‌هایش را جمع کند یا دندان‌هایش را مسواک بزند.

کودک

3. همیشه تنقلات به همراه داشته باشید

یکی از دلایل شایع بدرفتاری کودکان، گرسنگی است. اگر قرار است با فرزندتان به بیرون از خانه بروید، حتماً تنقلات سالم به همراه داشته باشید تا جلوی گرسنگی و بهانه‌گیری او را بگیرید.

4. پیامدهای کارهایش را به او توضیح دهید

به جای اینکه فقط به او بگویید "نه"، دلیل ممنوعیت‌ها را به طور واضح و ساده برایش توضیح دهید. به او بگویید که اگر کار اشتباهی انجام دهد، چه اتفاقی ممکن است رخ دهد.

5. برنامه‌ی روزانه تنظیم کنید

داشتن یک برنامه‌ی مشخص به کودکان کمک می‌کند تا نظم و انضباط را یاد بگیرند. برای فرزندتان برنامه‌ای روزانه تنظیم کنید که شامل زمان‌هایی برای بازی، غذا خوردن، انجام تکالیف و خواب باشد.

6. تنبیه‌های معقولی در نظر بگیرید

برای برخی از بدرفتاری‌ها، تنبیه‌های معقولی در نظر بگیرید. البته این تنبیه‌ها نباید خشونت‌آمیز یا تحقیرآمیز باشند. مثلاً اگر کودکتان اسباب‌بازی‌هایش را جمع نمی‌کند، می‌توانید تا مدت کوتاهی اجازه بازی با آنها را به او ندهید.

7. حواسش را پرت کنید

گاهی اوقات، بهترین راه برای متوقف کردن لجبازی کودک، پرت کردن حواس او است. برای این کار می‌توانید با او بازی کنید، کتاب بخوانید یا او را به انجام یک فعالیت سرگرم‌کننده دیگر مشغول کنید.

8. به حرف‌هایش گوش دهید

وقتی فرزندتان شروع به لجبازی می‌کند، به جای اینکه او را سرزنش کنید، با حوصله به حرف‌هایش گوش دهید. سعی کنید بفهمید که چه مشکلی دارد و چه چیزی او را ناراحت کرده است.

9. احساساتش را درک کنید

به جای اینکه به او بگویید "بچه‌ی بدی هستی"، سعی کنید به او نشان دهید که احساساتش را درک می‌کنید. به او بگویید که می‌دانید عصبانی یا ناراحت است و به او کمک کنید تا با احساساتش به طور سالم کنار بیاید.

با به کارگیری این 9 راهکار ساده، می‌توانید به راحتی جلوی لجبازی فرزندتان را بگیرید و رابطه‌ی خود را با او تقویت کنید.

نکته: در نظر داشته باشید که هر کودکی با دیگری متفاوت است و ممکن است یک روش برای یک کودک جواب دهد، اما برای کودک دیگر جواب ندهد. صبور باشید و با آزمایش و خطا، بهترین روش برای مدیریت لجبازی فرزندتان را پیدا کنید.

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان