موبایل ممنوع تا هشتم: ۵ دلیل برای به تعویق انداختن دادن گوشی به کودکان

گوشی‌های هوشمند دنیایی از امکانات را در اختیار کودکان قرار می‌دهند، اما در کنار فواید، خطرات زیادی هم برای سلامتی جسم و روان آنها به همراه دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از گوشی‌های هوشمند در سنین پایین می‌تواند منجر به افسردگی، اضطراب، کمبود خواب، مشکلات بینایی و حتی بیش‌فعالی شود.

در ادامه، به 5 دلیل برای به تعویق انداختن دادن گوشی به کودکان تا حداقل کلاس هشتم می‌پردازیم

1. افسردگی و اعتیاد به مواد

مطالعات نشان داده که بین استفاده از گوشی‌های هوشمند و افزایش علائم افسردگی، اضطراب و سوء مصرف مواد در نوجوانان ارتباط مستقیمی وجود دارد. هر چه میزان استفاده از گوشی بیشتر باشد، این علائم نیز شدیدتر خواهد بود.

2. افزایش خودکشی

نرخ خودکشی در دختران جوان در سال‌های اخیر به طور نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است. تحقیقات نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی و مقایسه‌های دائمی که در آنها اتفاق می‌افتد، می‌تواند در این امر نقش داشته باشد.

3. کمبود خواب

کودکان و نوجوانان برای رشد و سلامتی جسم و روان خود به خواب کافی احتیاج دارند. نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش گوشی‌ها، ترشح ملاتونین را مختل می‌کند و به همین دلیل خوابیدن را دشوار می‌کند.

4. مشکلات بینایی

نگاه کردن به صفحه نمایش گوشی در فاصله نزدیک برای مدت طولانی می‌تواند منجر به نزدیک‌بینی (میوپی) در کودکان شود.

5. بیش‌فعالی

استفاده از گوشی‌های هوشمند و تماشای فیلم‌های کوتاه و پراکنده می‌تواند باعث ایجاد پرش فکری و عدم تمرکز در کودکان شود و خطر ابتلا به ADHD را افزایش دهد.

چه زمانی گوشی بدهیم؟

اگرچه کودکان و نوجوانان در نهایت به گوشی هوشمند نیاز پیدا می‌کنند، اما بهتر است تا حد امکان این موضوع را به تعویق انداخت. متخصصان توصیه می‌کنند که تا دبیرستان و یا حداقل تا کلاس هشتم صبر کنید و پیش از تصمیم‌گیری نهایی، به تمام جوانب این موضوع و رشد و بلوغ فرزند خود توجه کنید.

راه حل جایگزین

به جای گوشی هوشمند، می‌توانید از ساعت‌های هوشمند یا سایر ابزارهای ارتباطی که امکانات محدودتری دارند استفاده کنید. این ابزارها می‌توانند به کودکان در برقراری ارتباط با شما کمک کنند، بدون اینکه آنها را در معرض خطرات شبکه‌های اجتماعی و محتوای نامناسب قرار دهد.

به یاد داشته باشید

سلامت جسم و روان فرزندتان مهم‌ترین اولویت شماست. با به تعویق انداختن دادن گوشی به آنها، می‌توانید به آنها کمک کنید تا دوران کودکی سالم‌تر و شادتری را تجربه کنند.

منبع: زومیت

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان