سفری به خاطرات تلویزیون: چرا دیگه از این سریال‌های جذاب و عبرت‌آموز ساخته نمیشه؟!

تلویزیون در طول تاریخ خود، سریال‌های متعددی را به مخاطبان خود ارائه کرده است که در کنار سرگرمی، حامل پیام‌های اخلاقی و عبرت‌آموز نیز بوده‌اند. در این مطلب، به شش نمونه از این سریال‌های پربیننده می‌پردازیم که هر کدام درس‌ها و نکات جالبی برای مخاطبان خود داشته‌اند.

1. آیینه: آسان گرفتن زندگی و امید

سریال "آیینه" به کارگردانی غلامحسین لطفی، در سال 1364 از شبکه 1 سیما پخش شد. این سریال با روایت داستان‌های اجتماعی و خانوادگی، به مخاطبان خود می‌آموخت که چگونه با مشکلات زندگی کنار بیایند و امید خود را از دست ندهند. "آیینه" با فضایی گرم و صمیمی، به یادمان می‌آورد که زندگی همیشه آسان نیست، اما با تلاش و امید می‌توان بر سختی‌ها غلبه کرد.

2. شاید برای شما هم اتفاق بیفتد: جدی گرفتن مکافات عمل

"شاید برای شما هم اتفاق بیفتد" سریالی اپیزودیک بود که به کارگردانی راما قویدل، احمد معظمی و ... در سال 1388 از شبکه تهران (و بعدها شبکه 5) پخش شد. این سریال با روایت داستان‌هایی عبرت‌آموز به مخاطبان خود یاد می‌داد که هر عملی پاداشی دارد و هیچ کس از مجازات اعمال خود در امان نیست. "شاید برای شما هم اتفاق بیفتد" با وجود برخی ضعف‌ها در فیلمنامه، به دلیل موضوعات اخلاقی که به آنها می‌پرداخت، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

3. کلید اسرار: عبرت از وقایع

"کلید اسرار" سریالی ترکیه‌ای بود که در اواخر دهه 1380 از شبکه‌های 2 و 3 سیما پخش شد. این سریال با روایت داستان‌هایی اغراق‌آمیز به مخاطبان خود یاد می‌داد که از وقایع زندگی درس بگیرند و به دنبال عبرت باشند. "کلید اسرار" به دلیل استفاده بیش از حد از عناصر ماورایی و خرافات مورد انتقاد برخی قرار گرفت، اما با این حال، به دلیل موضوعات اخلاقی که به آنها می‌پرداخت، بینندگان زیادی را به خود جلب کرد.

4. او یک فرشته بود: غافل نشدن از وسوسه شیطان

"او یک فرشته بود" به کارگردانی علیرضا افخمی، در رمضان 1384 از شبکه 2 سیما پخش شد. این سریال با به تصویر کشیدن شیطان در قالب انسان، به مخاطبان خود هشدار می‌داد که مراقب وسوسه‌های شیطان باشند. "او یک فرشته بود" به دلیل موضوع جسورانه و نوآورانه خود، در زمان پخش و پس از آن، بحث‌های زیادی را برانگیخت.

فرشته

5. گمگشته: توبه و بازگشت به راه راست

"گمگشته" به کارگردانی رامبد جوان، در رمضان 1380 از شبکه 3 سیما پخش شد. این سریال داستان مردی را روایت می‌کرد که از راه خلاف به سوی رستگاری گام برمی‌دارد. "گمگشته" با بازی‌های درخشان و داستان جذاب خود، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و به یکی از سریال‌های ماندگار تلویزیون تبدیل شد.

6. کت جادویی: حریص و دنیاطلب نبودن

"کت جادویی" به کارگردانی محمدحسین لطیفی، در سال 1377 از شبکه 3 سیما پخش شد. این سریال داستان مردی را روایت می‌کرد که به دنبال ثروت و رفاه، به دام حرص و دنیاطلبی می‌افتد. "کت جادویی" با طنز ظریف و پیام‌های اخلاقی خود، به یکی از سریال‌های پرمخاطب آن سال‌ها تبدیل شد.

کت جادویی

اینها تنها چند نمونه از سریال‌های عبرت‌آموز تلویزیون ایران بودند. شما چه سریال‌های دیگری را به یاد دارید که درس‌ها و نکات جالبی برای مخاطبان خود داشته‌اند؟

کپی شد
دیدگاه
  • ناشناس

    یادش بخیر واقعا سال‌هاست صداوسیما رو نگاه نکردیم دیگه

  • ناشناس

    چقدررررر من عاشق کت جادویی بودم ♥️

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان