چگونه آنتی ویروس مناسب سیستم خود را انتخاب کنیم؟

اگر برای داده‌های خود ارزش قائل هستید، بعد از خرید کامیپوتر یا گوشی موبایل یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید، نصب آنتی ویروس روی آن است.

دنیای دیجیتال انجام کارها را ساده‌تر کرده و اوقات فراغت بیشتری در اختیار ما قرار می‌دهد، در عوض، خطرات سایبری متعددی نیز در کمین اطلاعات موجود روی سیستم‌های ما هستند. بدافزارها، باج افزارها و حملات فیشینگ تنها بخشی از مشکلاتی‌اند که ممکن است برای دستگاه‌های الکتریکی ما به‌وجود آیند.

 

مطمئن‌ترین راه برای مقابله با این خطرات، استفاده از آنتی ویروس است. خبر خوب اینکه آنتی ویروس‌های باکیفیت زیادی در بازار موجود هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها موبایل و کامپیوتر خود را ایمن کنید. خبر بهتر هم آنکه بسیاری از این آنتی ویروس‌ها رایگان هستند. اما سوالی که به‌وجود می‌آید این است که بهترین آنتی ویروس برای سیستم شما کدام است؟ با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا پاسخ این سوال را بگیرید.

معرفی آنتی ویروس برای ویندوز

برای آنکه بدانید چه آنتی ویروسی برای دستگاه شما مناسب است، باید متناسب با نوع سیستم عامل آن انتخاب خود را انجام دهید. در اینجا معرفی بهتری آنتی ویروس‌ها را با سیستم عامل ویندوز شروع می‌کنیم:

آنتی ویروس Avast – رایگان

این یکی از قدیمی‌ترین آنتی ویروس‌های بازار است که هم‌اکنون بیش از 400 میلیون کاربر ماهانه دارد. این آنتی ویروس در کنار عملکرد اصلی فایروال با قابلیت اسکن در زمان واقعی، نقص‌های امنیتی کامپیوتر را اسکن و رفع می‌کند. Avast با محافظت از شبکه WiFi، قادر است امنیت دستگاه شما را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد و نظارت دائمی بر روی دیتاهای مشکوک دارد.

آنتی ویروس AVG – رایگان

قبلا در وبلاگ بنیان سافت گفته بودیم که نسخه رایگان AVG همه نیازهای شما برای داشتن یک آنتی ویروس مطمئن و ساده را برآورده می‌کند. این نرم‌افزار بسیار سبک است و هیچ اختلالی را در عملکرد و سرعت دستگاه شما – حتی اگر قدیمی باشد – ایجاد نمی‌کند. این آنتی ویروس با توجه به به‌روزرسانی‌های دائمی و با پایگاه داده ویروس‌اش، بهترین آنتی ویروس رایگان برای استفاده است  و حتی می‌تواند با جدیدترین بدافزارها مقابله کند.

بهترین آنتی ویروس برای مک بوک

هرچند که آلوده شدن سیستم عامل مک‌اواس به بدافزارها احتمال کم‌تری دارد و اساسا طراحی این سیستم عامل به نحوی بوده که به آن قدرت بیشتری در مقابل ویروس می‌دهد، اما باز هم در برابر حملات سایبری به طور کامل ایمن نیستند. لیست خلاصه بهترین آنتی ویروس‌ها برای لپ‌تاپ‌های اپل به شرح زیرند (می‌توانید لیست کامل این آنتی ویروس‌ها را در بلاگ بنیان سافت مشاهده کنید):

آنتی ویروس Comodo - رایگان

آنتی ویروس Comodo هم رابط کاربری آسانی دارد و هم به‌طور رایگان از دستگاه مک بوک در برابر بدافزارها حفاظت می‌کند. برای اینکه ببینید آیا فایل یا برنامه‌ای به ویروس آلوده شده است یا خیر، کافی است آن را بکشید و در محیط Comodo رها کنید.

این آنتی‌ویروس همچنین از اسکن سریع بهره می‌برد که در عرض چند ثانیه تمام می‌شود، اما اسکن کامل سیستم ممکن است یک یا دو ساعت طول بکشد. Comodo همچنین گزینه‌ای دارد به اسم Scheduler که اجازه می‌دهد زمان دلخواه خود را برای انجام اسکن انتخاب کنید تا وقتی که مشغول کار سنگین با کامپیوتر خود هستید، اجرای آنتی ویروس سرعت دستگاه را کم نکند.

آنتی ویروی بیت دیفندر

آنتی ویروس ‌Bitfinder – پولی

این آنتی ویروس در برابر خیلی از بدافزارها عملکرد صد درصدی داشته و در ازای پولی که برای آن می‌پردازید، لپ‌تاپ‌خود را کاملا ایمن می‌کنید. آنتی ویروس Bitdefender در حالت پیش‌فرض Autopilot در پس‌زمینه بدون آنکه سرعت مک را کم کند، کارش را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد و بیشترین محافظت در برابر انواع بدافزارها را ارائه می‌دهد.

این برنامه افزونه‌ مرورگری دارد به اسم Bitdefender Traffic Light که علاوه ‌بر محافظت از کاربر در برابر وب‌سایت‌های مخرب، نتایج جستجو را براساس امن یا خطرناک بودن با نمادهای سبز و قرمز علامت‌گذاری می‌کند. با توجه به وجود نسخه‌های غیراورجینال، توصیه می‌کنیم حتما خرید آنتی ویروس اصل را انجام دهید تا این برنامه بتواند عملکرد کامل خود را در دستگاه شما نشان دهد.

آنتی ویروس‌ برای سیستم عامل اندروید

با توجه به اینکه گوشی‌های هوشمند به بخشی پررنگ از زندگی روزانه ما تبدیل شده و کارهای مهمی مثل انتقال پول را با آن‌ها انجام می‌دهیم، ایمن داشتن آن‌ها اهمیت زیادی دارد. البته اگر گوشی ‌هوشمند خود را روت نکرده و از فروشگاه‌های ناامن اقدام به دانلود و نصب اپلیکیشن نکنید، احتمال ویروسی شدن آن کم می‌شود.

در عین حال ریسک کم به معنای عدم وجود خطر نیست و باید همیشه در برابر بدافزارها آماده باشید. استفاده از بهترین آنتی ویروس‌های اندروید این آمادگی را فراهم می‌آورد:

آنتی ویروس mcafee

آنتی ویروس McAfee – رایگان

این بهترین آنتی ویروس برای کسانی است که فایل‌های زیادی از اینترنت دانلود می‌کنند، ولی می‌خواهند مطمئن باشند که گوشی آن‌ها به بدافزار آلوده نمی‌شود. آنتی ویروس McAfee می‌تواند همه‌ فایل‌های دانلودی گوشی اندرویدی را شناسایی و اسکن کند.

البته سرعت اسکن آن نسبتا پایین است، زیرا دقت آن بسیار بالاست. امکان بررسی نقاط خاص از گوشی، قابلیت اسکن همه بخش‌هایی که به نحوی با شبکه آنلاین در ارتباطند و ویژگی ضد سرقت، دیگر ویژگی‌های این آنتی ویروس به شمار می‌روند.

آنتی ویروس TotalAV - رایگان

این بدون تردید یکی از بهترین آنتی ویروس‌ها بر هر گوشی اندرویدی است. TotalAV امکان محافظت لحظه‌ای از گوشی را فراهم می‌کند و بر روی همه فایل‌های موبایل نظارت دائمی دارد. این برنامه به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌شود تا همیشه بتواند جدیدترین ویروس‌ها و انواع تهدیدات امنیتی را شناسایی کرده و آن‌ها را ازبین ببرد. قابلیت مسدودسازی تبلیغات آنلاین از دیگر مزیت‌های قابل توجه این آنتی ویروس است.

آنتی ویروس توتال سکیوریتی کوییک هیل – پولی

آنتی ویروس توتال سکیوریتی با دستگاه‌های اندرویدی ۴.۰ به بالا سازگار است و با سپر امنیتی قدرتمند خود سطح حفاظتی مناسبی را از اطلاعات موجود در دستگاه فراهم می‌کند. نرم‌افزار Total Security همچنین با بهره‌گیری از قابلیت ضد سرقت، امکان ردیابی و قفل کردن گوشی هوشمند را در هنگام گم شدن یا دزدیده شدن فراهم می‌کند.

آنتی ویروس‌ها برای آیفون و آیپد

سیستم عامل‌های iOS و iPadOS امنیت خوبی دارند، اما به طور صد درصد در مواجهه با بدافزارها مقاوم نیستند و به همین خاطر ضد ویروس‌های مختلفی برای آیفون و آیپد عرضه شده‌ که کاربردهای مختلفی دارند. بهترین این آنتی ویروس‌ها عبارتند از:

آنتی ویروس McAfee Security – رایگان و پولی

نرم‌افزار McAfee از جمله بهترین برنامه‌ها برای جلوگیری از حملات فیشینگ و محافظت از دیتای بانکی است. اسکنر وای‌فای، ابزار تغییر آی‌پی و هشداردهنده نشت اطلاعات از دیگر ویژگی‌های مهم McAfee هستند. این برنامه یک نسخه رایگان دارد و یک نسخه پرمیوم (پولی). جالب آنکه مشترکین طرح رایگان می‌توانند تا 6 ماه به شکل آزمایشی از قابلیت‌های نسخه پولی آن استفاده کنند. نسخه پولی McAfee همزمان از ۱۰ دستگاه پشتیبانی می‌کند و می‌توان از آن روی سایر سیستم عامل‌ها از جمله مک، اندروید و ویندوز هم استفاده نمود.

آنتی ویروس Avira برای آیفون - رایگان

این آنتی ویروس بسیار سبک است و امکانات امنیتی عالی برای دستگاه‌های آیفون و آیپد فراهم می‌کند. از جمله اینکه به طور خودکار آدرس‌های ایمیل شما و مخاطبینتان را اسکن می‌کند و از ارسال داده‌های مرورگر Siri به اپل در قالب یک پروفایل قابل دانلود، جلوگیری می‌نماید. برنامه Avira همچنین با مسدودسازی وب‌سایت‌های مخرب، امنیت گوشی آیفون را در مقابل حملات سایبری، مخصوصا حملات فیشینگ، حفظ می‌کند.

سخن پایانی

انتخاب آنتی ویروس باید بر اساس سیستم عامل دستگاه شما و همچنین عمده استفاده‌ای صورت گیرد که از دستگاه خود می‌کنید. همان‌طور که دیدید، ممکن است آنتی ویروس‌های درجه یک برای ویندوز، با آنتی ویروس‌های خوب برای مک‌اواس متفاوت باشند.

در انتها همچنین توصیه می‌کنیم که برای محافظت از دستگاه خود در مقابل بدافزارها و ویروس‌ها، علاوه بر استفاده از آنتی ویروس، در فضای آنلاین مراقب باشید و از کلیک روی لینک‌های ناشناس امتناع کنید و برنامه‌های موردنیاز خود را فقط از فروشگاه‌های معتبر دانلود نمایید.

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان