خداحافظی با میکروپلاستیک‌ها: راهی ساده برای تصفیه آب آشامیدنی

مژده به علاقه‌مندان به سلامتی! دانشمندان راهی ساده و مؤثر برای حذف میکروپلاستیک‌ها از آب آشامیدنی کشف کرده‌اند. این ذرات ریز که از طریق غذا و نوشیدنی وارد بدن ما می‌شوند، می‌توانند عوارض متعددی برای سلامتی داشته باشند.

جوشاندن و فیلتر کردن، کلید سلامتی

محققان دانشگاه‌های جینان و گوانگژو در چین با انجام آزمایش‌هایی بر روی آب لوله‌کشی، نشان دادند که جوشاندن و فیلتر کردن آب می‌تواند تا 90 درصد میکروپلاستیک‌ها و نانوپلاستیک‌ها (NMPs) را از بین ببرد.

مزایای این روش

  • ساده و آسان: این روش به تجهیزات خاصی نیاز ندارد و با استفاده از وسایلی که در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شود، قابل انجام است.
  • مؤثر: در آزمایش‌ها، این روش تا 90 درصد NMPs را از آب حذف کرد.
  • بی‌ضرر: این روش هیچ ماده‌ی شیمیایی مضری به آب اضافه نمی‌کند.

چرا آب سخت، تصفیه‌ی بهتری دارد؟

در آب سخت، NMPs به طور طبیعی حین گرم شدن آب به صورت رسوب آهک یا کربنات کلسیم در ظرف ته نشین می‌شوند. این ماده‌ی گچی روی سطوح پلاستیکی تشکیل می‌شود و ذرات پلاستیک را در پوسته‌ای به دام می‌اندازد.

جوشاندن آب نرم چطور؟

حتی در آب نرم هم که کربنات کلسیم کمتری دارد، تقریباً یک چهارم NMPs از آب خارج می‌شوند. ذرات پلاستیک پوشیده شده با آهک را می‌توان با کمک فیلتر ساده‌ای مانند توری فولادی ضد زنگ از آب جدا کرد.

فواید بیشتر

  • کاهش مواجهه با NMPs: نوشیدن آب جوشانده می‌تواند به عنوان یک استراتژی بلندمدت برای کاهش مواجهه با NMPs در نظر گرفته شود.
  • مقابله با اثرات مضر میکروپلاستیک‌ها: تحقیقات بیشتر در حال انجام است تا مشخص شود که چگونه آب جوشیده می‌تواند مواد مصنوعی را از بدن ما دور نگه دارد و با اثرات هشداردهنده میکروپلاستیک‌ها مقابله کند.

این مطالعه در ژورنال Environmental Science & Technology Letters منتشر شده است.

نکات کلیدی

  • جوشاندن و فیلتر کردن آب، راهی ساده و مؤثر برای حذف میکروپلاستیک‌ها از آب آشامیدنی است.
  • این روش در آب سخت، کارایی بیشتری دارد.
  • نوشیدن آب جوشانده می‌تواند فواید سلامتی متعددی داشته باشد.

حالا دیگر نگران میکروپلاستیک‌ها در آب آشامیدنی خود نباشید! با جوشاندن و فیلتر کردن آب، می‌توانید از سلامتی خود و خانواده‌تان محافظت کنید.

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان